Program_praktyki-T. Fotografii i multimediów – AUD.02
Program nauczania dla zawodu Technik fotografii i multimediów 343105
w zakresie praktyki zawodowej.
Praktyki zawodowe klasa III -140 godz. (4 tygodnie)
Praktyki zawodowe w klasie trzeciej powinny zawierać zagadnienia z kwalifikacji AUD.02 Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu
Cele ogólne przedmiotu
- Wykonywanie prac fotograficznych.
- Wykonywanie projektów multimedialnych.
MATERIAŁ NAUCZANIA
Dział programowy |
Tematy jednostek metodycznych |
Wymagania programowe |
Uwagi o realizacji |
|
Podstawowe Uczeń potrafi: |
Ponadpodstawowe Uczeń potrafi: |
Etap realizacji |
||
AUD.02 Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu |
||||
I. Realizacja prac fotograficznych |
1. Przygotowanie do realizacji prac fotograficznych |
– dobrać urządzenia i materiały zdjęciowe do wykonywania prac fotograficznych – określić parametry techniczne urządzeń i materiałów eksploatacyjnych stosowanych w fotografii – wykonać czynności związane z montażem akcesoriów fotograficznych i sprzętu pomocniczego – określić rodzaj planowanej techniki fotograficznej – ustawić elementy fotografowanej sceny zgodnie z dokumentacją – przygotować fotografowaną scenę zgodnie z zasadami kompozycji – rozmieścić sprzęt fotograficzny na planie zdjęciowym – dobrać akcesoria fotograficzne |
– dobrać miejsce na potrzeby planu zdjęciowego – wykonać szkic planu zdjęciowego – sporządzić dokumentację planowanych prac fotograficznych – dobrać parametry oświetlenia planu zdjęciowego |
Klasa III |
2. Wykonanie prac fotograficznych |
– wykonać zlecone prace fotograficzne z wykorzystaniem technik cyfrowych i analogowych – wykonać reportaż wydarzeniowy – wykonać zdjęcia portretowe różną techniką – wykonać zdjęcia katalogowe – wykonać zdjęcia reklamowe – obsłużyć urządzenia do obróbki materiałów negatywowych, diapozytywowych, pozytywowych – obsłużyć sprzęt komputerowy do prac fotograficznych – posłużyć się programami do edycji, obróbki i archiwizacji plików fotograficznych – scharakteryzować zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie – zidentyfikować obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia – wykorzystać różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych – ocenia stopień realizacji zadań na poszczególnych etapach – określa jakość wykonywania przydzielonych zadań |
– sporządzić roztwory do przeprowadzenia procesów fotograficznych – wykorzystać cyfrowe techniki pozyskiwania, rejestracji i przetwarzania obrazu fotograficznego – zanalizować własne kompetencje – udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań |
||
|
||||
II. Realizacja projektów multimedialnych |
1. Przygotowanie do realizacji projektu graficznego i multimedialnego |
– zastosować terminologię z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej – zastosować terminologię z zakresu fotografii cyfrowej – zastosować terminologię z zakresu edycji dźwięku i filmu – rozróżnić rodzaje formatów graficznych – pozyskiwać materiały cyfrowe z różnych źródeł – dobrać narzędzia do wykonywania obiektów grafiki rastrowej i wektorowej – dobrać narzędzia do nagrywania dźwięku i materiałów filmowych – dobrać narzędzia do edycji obiektów animowanych – wykonać obiekty grafiki rastrowej i wektorowej – edytować teksty – dodać efekty do materiału wideo i plików audio – zapisać materiał audio, wideo, audio –wideo w odpowiednim formacie |
– porównać grafikę rastrową i wektorową – określić zasady konwersji formatów graficznych – dobrać techniki animacji optymalne dla projektu multimedialnego – wykonać animacje obiektów grafiki rastrowej – wzbogacić animację w dźwięk – wykonać animowane obiekty grafiki wektorowej – dobrać techniki montażu filmu – rejestrować materiały dźwiękowe i wideo – synchronizować ścieżki audio i wideo |
|
Łącznie |
140 godz. |
Propozycje metod i form nauczania
W procesie dydaktycznym wskazane jest stosowanie zróżnicowanych metod nauczania np.: aktywizujących, podających, problemowych, eksponujących
Zalecaną metodą jest case study (analizowanie rozwiązań praktycznych z obserwacji, wywiadu, dokumentacji i porównywanie ich z umiejętnościami nabytymi w szkole) oraz ćwiczenia praktyczne. Zajęcia przebiegają w formie pozaszkolnej. Uczeń powinien pracować indywidualnie i w zespole z pracownikami jednostki organizacyjnej, w której odbywa praktyki zawodowe.
Metody i formy pracy należy dobierać tak, by wspierać każdego ucznia. Przygotowując zestawy zadań praktycznych, ćwiczeń i innych materiałów, należy zadbać o dostosowanie ich do potrzeb i możliwości indywidualnych ucznia.
Na szczególną uwagę zasługuje cały wachlarz metod praktycznych, szczególnie charakterystycznych dla kształcenia zawodowego. Należą do nich:
- pokaż z instruktażem,
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia przedmiotowe,
- ćwiczenia produkcyjne,
metoda projektów
PROPONOWANE METODY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIA
Oceny efektów kształcenia dokonuje zakładowy opiekun praktyki zawodowej w miejscu jej odbywania. Kryteria oceny powinny uwzględniać:
- zaangażowanie ucznia w wykonywanie zadań zawodowych,
- sumienność w wykonywaniu zadań,
- punktualność,
- etykę zawodową,
- kulturę osobistą.
Osiągnięcia uczniów można oceniać, stosując następujące metody: sprawdziany ustne, sprawdziany praktyczne, obserwację indywidualnej pracy ucznia. Ponadto powinno się włączyć do oceny umiejętność nawiązywania kontaktów zgodnych z zasadami komunikacji interpersonalnej.
Program praktyki zawodowej można traktować w sposób elastyczny. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się pewne zmiany związane ze specyfiką zakładu. Praktyka powinna być tak zorganizowana, aby umożliwić uczniom zastosowanie i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.